Wat is ZingzOnline?
Een digitale muziekmethode voor groep 3 t/m 8. Een doorgaande leerlijn met meerdere lijnen: zingen, spelen, componeren… Iedere dag een filmpje van circa 8 min. via het digibord. Leerlingen doen actief mee met digitale muziekdocenten en muzikanten. Motto: beter elke dag kort muziek maken dan 1x in de week 45 minuten. Cruciaal is dagelijkse oefening. Ideaal voor de leerkracht die het druk druk druk heeft – deze korte muzikale lesmomenten zijn een energizer voor kind, juf en meester!
Lesmateriaal bestaat uit 5 thema’s per leerjaar
Groep 3: zingen met letters, woorden en zinnen…
periode 1: Boekenweek met de Voorleesfee
periode 2: Feest – wie zijn er allemaal jarig? Barbe, Sint en het kerstfeest!
periode 3: Letters zijn geluid
periode 4: De brievenbus
periode 5: Naar het concert waarin liedjes worden gezongen van periode 3, 4 en 5
Groep 4: zingen met ritmes spelen
periode 1: Clapping games
periode 2: Ritmes rond de wereld
periode 3: Alles is een instrument
periode 4: Lula Dawa
periode 5: Naar het concert waarin liedjes worden gezongen van periode 3, 4 en 5
Groep 5: zingen met InstrumentZo!
Leerlingen maken kennis met verschillende instrumenten en proberen met ‘luchtspelen’ te ontdekken welk instrument bij hen hoort. De groep 5 leeftijd is de ideale leeftijd om voor een instrument te kiezen dat ze naschools kunnen gaan leren.
periode 1: week 1: viool, week 2: klarinet, week 3: drums week 4: toetsen en week 5: cello
periode 2: week 1: basgitaar, week 2: gitaar, week 3: trompet, week 4: accordeon, week 5: percussie
Groep 6/7/8: popsongs
Leerlingen maken kennis met verschillende popsongs die we onderzoeken op basis van de muzikale domeinen. Ze kunnen zelf kiezen welk domein ze willen onderzoeken als ze de STARTVIDEO hebben bekeken. Ze kunnen dan kiezen voor:
- de ZANGVIDEO (hier leren de leerlingen een deel van het lied zingen, b.v. het refrein…)
- de LUISTERVIDEO (hier leren ze luisteren naar een aantal belangrijke muzikale ingrediënten van het lied zoals b.v. welke instrumenten hoor je, wat is de muziekstijl…)
- de SPEELVIDEO (hier leren ze op instrumenten meespelen met de popsong)
- de TEKSTVIDEO (hier leren ze zelf een tekst schrijven op de melodie van de song)
- de DANSVIDEO (hier leren ze de beste ‘moves’ voor de song)
- de PRODUCEERVIDEO (hier leren ze welke keuzes er zijn gemaakt zijn over hoe de song moet gaan klinken, wat wordt de sound? Bijvoorbeeld instrumentkeuzes)
- Tot slot eindigen we elke popsong met de EINDVIDEO waarin alles wat we hebben geleerd nog een keer voorbij komt. De leerlingen doen actief mee en maken hun eigen keuze of ze willen zingen, spelen, luisteren, dansen…
Popsongs:
1. Old town road – Lil Nas X
2. Happy – Pharell
3. Love yourself – J. Bieber
4. We are the champions – Queen
5. …
Uitgangspunten
Samen met de leerlingen actief muziek maken, uitgaande van hun inbreng (‘ownership’).
Groep 3 en 4 kijken dagelijks naar een video van ca. 8 min. keer 30 weken zijn 150 video’s, die inhoudelijk op elkaar aansluiten aan de hand van 11 doorgaande leerlijnen.
Groep 5 kijkt 3x per week naar een video van ca. 10 min. keer 30 weken zijn 90 video’s.
Groep 6/ 7 / 8 kijkt een aantal keer per week naar een 6tal video’s rondom één popsong van ca. 8 min.
De leerkracht oefent met online muziekdocenten in de video’s via het digibord.
De muziekdocent kan aansluiten bij de thema’s van Zingzonlie of de thema’s van de school maar dan wel aansluiten bij de inhoudelijke ontwikkeling van de leerlijnen van de doorgaande leerlijn van: ZingzOnline
Voorbeeld
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u terecht bij Muziekschool Amsterdam: muziekzo@muziekschoolamsterdam.nl
voor wie:
groep 3,4, 5, 6, 7 en 8
duur
30 weken (15 weken muziekvakdocent, 15 weken groepsleerkracht)
tarief
gratis (onder de condities van het basispakket)